ELBHO is naar Leeuwarden afgereisd om te praten met Wettermerk, een full-service marketingbureau waarbij de focus ligt op het bedienen van water- en cleantech bedrijven. Stagiair begeleider Herman werkt al bijna een jaar bij het bedrijf als content marketeer. Hij schrijft de strategieën en de content voor voornamelijk LinkedIn. Samen met oprichtster Ruth Rottiné begeleidt hij twee stagiairs tijdens verschillende fases van hun studie.
We spreken met twee stagiairs, namelijk Pieter Johan en Mette Marit. Pieter Johan zit in het laatste jaar van zijn studie bedrijfskunde en doet onderzoek naar cijferoptimalisatie. Mette Marit is tweedejaars student Commerciële Economie. Zij onderzoekt de customer journey van de klant van Wettermerk.
Hoe ze elkaar hebben gevonden
Ruth begeleidt en werkt graag samen met studenten, eigenlijk al vanaf het begin. Er worden door Wettermerk stagevacatures geplaatst op www.hbo-stagemarkt.nl, maar Ruth zoekt ook zelf actief naar stagiairs op LinkedIn. Pieter Johan vertelt dat hij via een medestudent had meegekregen dat Wettermerk een leuk bedrijf kon zijn om stage te lopen, dus toen heeft hij Ruth via LinkedIn benaderd. Hierna kwam er direct een gesprek. Mette Marit had zelf een oproep voor een stage geplaatst op het platform en kreeg een persoonlijk berichtje van Ruth. Na het tweede gesprek was zij overtuigd om hier aan de slag te gaan.
Onboarding
Pieter Johan grinnikt als hij over de eerste week van zijn stage vertelt. “Toen ik op mijn eerste stagedag binnenkwam, stond er een persoonlijk en grappig welkomstwoord op het whiteboard getekend. Dat vond ik een erg leuk welkom. Natuurlijk hebben we ook meerdere gesprekken gehad in de eerste week over de gang van zaken en over wat ik allemaal moest weten over het bedrijf.” Pieter Johan vertelt dat de hogeschool hem goed heeft voorbereid, waardoor de eerste week bij Wettermerk goed te behappen was.
Mette Marit had een iets andere ervaring, want haar hogeschool was hier wat laat mee. Gelukkig was ze al bekend met stagelopen vanuit haar mbo-opleiding, waardoor ze alsnog goed van start kon bij Wettermerk. Mette Marit: “Er was een planning voor mij gemaakt van hoe de eerste week eruit zou zien. Dat vond ik heel fijn, want toen kreeg ik gelijk een idee van de basis. Praktische zaken hebben we een week van tevoren al doorgenomen. Ik kreeg een paar dagen om op te starten, maar mocht wel gelijk aan de slag met een paar opdrachten.”
De stageopdracht
Pieter Johan vertelt over zijn afstudeeropdracht bij Wettermerk. “Ik kijk naar het hele proces van A tot Z bij het aannemen van nieuwe opdrachten. Echt van aanvraag tot het einde ervan. We hebben dit opgedeeld in meerdere processen, namelijk marketing, sales, projectmanagement en after sales. Zo hebben we mijn opdracht ingedeeld, want al die onderdelen moeten in kaart gebracht worden. Wettermerk is een jonge, maar snelgroeiende onderneming, dus er valt nog veel te definiëren en op te zetten binnen de processen. Samen met de collega’s kijken we naar de optimalisatie van deze processen. Ik leg de basis met Ruth en daarna overleg ik met collega’s voor input. Ik heb standaard momenten met Ruth ingepland om mijn voortgang te bespreken, maar doordeweeks zijn er voldoende momenten om met haar te overleggen.
Mette Marit doet een meewerkstage, wat inhoudt dat zij één dag met schoolopdrachten bezig is en de rest van de week meewerkt in het bedrijf. Zij vertelt: “Ik doe een onderzoek om de customer journey van de huidige opdrachtgevers in kaart te brengen, onder andere door ze te interviewen. Ik overleg veel met Herman en Ruth om te kijken of hun visie verschilt van de resultaten uit de interviews. Verder is mijn opdracht om vier nieuwe opdrachtgevers te werven. Mijn opleiding is ingedeeld in drie majors, waaronder digital, communicatie en sales. Ik heb ‘sales’ gekozen, dus ik zal hier wel mee bezig zijn tijdens mijn stage. Ik heb ook wekelijks een moment met Ruth, maar appen en mailen kan ook altijd.
Begeleiding
Beide stagiairs zijn erg te spreken over de begeleiding. Doordat Wettermerk een klein bedrijf is, krijgen ze veel vrijheid om zelfstandig aan de slag te gaan. Pieter Johan vertelt: “De lijntjes zijn kort en we kunnen elkaar makkelijk vinden om even te overleggen. De begeleiding gaat hierdoor erg soepel.” Ruth vertelt dat ze het belangrijk vindt dat er maatwerk toegepast wordt bij stagiairs. “Beide stagiairs zijn zelfstandig en daardoor voelen ze meer als ‘gewone medewerkers’. Uiteindelijk zijn we een nog jonge onderneming, wat betekent dat er van iedereen input verwacht wordt. Ik ben er als ze me nodig hebben, maar ze moeten zelf ook durven om dingen op te pakken. In het echte werkleven werkt dat ook zo, dus worden ze goed voorbereid.” Zowel Pieter Johan als Mette Marit reageren enthousiast op deze aanpak. Zo benoemen zij ‘de vrijheid’ en ‘het thuis voelen’ als echte pluspunten van stagelopen bij Wettermerk.