ELBHO ging langs bij BESTSELLER, een familiebedrijf dat draait om mode, mensen en verduurzaming van de mode-industrie. Het bedrijf werd opgericht in Denemarken in 1975 en heeft meer dan vijfentwintig modemerken in haar portefeuille. Met een enorm kantoor in Amstelveen & Amsterdam is het een geschikt bedrijf om veel van te leren.

We spreken met Romara Knoppert, die de studie ‘Human Resource Managent’ volgt aan de Haagse Hogeschool en met Jurinaika Emer, haar stagebegeleider. People Specialist bij BESTSELLER.

Solliciteren door een filmpje

Romara zocht een stage in HR die goed bij haar studie aansluit. Ze zette haar netwerk al snel in om een passend bedrijf te vinden. Ze vertelt: “Mijn vriend is recruiter en mijn schoonzus is heel erg bekend in de wereld van HR, want zij werkt al vijftien jaar in deze branche. Ik heb hen ingeschakeld om me te helpen zoeken naar een stage. Mijn schoonzus kende de officemanager van BESTSELLER, dus zo kwam ik met het bedrijf in contact. Je kon op meerdere manieren solliciteren, dus ik heb een filmpje opgenomen. Je springt er dan gelijk uit en na meerdere gesprekken werd ik aangenomen.”

De juiste voorbereiding

Al vóór haar eerste stagedag werd zij betrokken bij het bedrijf. Ze werd in maart aangenomen en mocht starten in augustus. In de tussentijd is er veel contact geweest en kreeg ze toegang tot de pre-boarding-app. In deze omgeving kon ze door middel van video’s, verhalen en quizzen, meer te weten komen over de organisatie en goed voorbereid te zijn voor haar eerste stagedag. Er volgde een onboarding programma tijdens haar eerste stageweek, waarbij er een duidelijke beschrijving van haar werkzaamheden stond en wat er precies van haar verwacht werd. Romara: “We startten de eerste dag met zestien stagiairs, dus er was een kennismaking dag georganiseerd met rondleidingen en allerlei introducties. Dat was echt heel uitgebreid voor stagiairs, heel erg fijn!” Middels allerlei spellen en andere manieren konden de stagiairs kennismaken met elkaar en met het bedrijf. Het warme welkom heeft ervoor gezorgd dat zij zich direct een ware medewerker voelde.

De begeleiding vanuit BESTSELLER

Binnen BESTSELLER is er een cultuur gecreëerd waarin er altijd vragen gesteld mogen worden. Je kunt altijd bij iemand aan de bel trekken die je kan helpen. Dankzij de platte hiërarchie staan alle deuren altijd open en kan je bij heel veel mensen terecht. Daarnaast maakt BESTSELLER gebruik van een intern communicatieplatform, waar allerlei informatie te vinden is d.m.v. documenten, video’s en trainingen te vinden zijn. Een aantal van de onlinetrainingen worden georganiseerd vanuit Denemarken en gaan over planning, communicatie, prioriteiten stellen en hoe je om kunt gaan met de diversiteit aan collega’s (DISC-methode). Daarnaast worden er masterclasses georganiseerd in Amstelveen, bijvoorbeeld over Social media of KPI-trainingen. Stagiairs mogen alle trainingen volgen die de reguliere medewerkers ook mogen volgen.

BESTSELLER vindt het tevens belangrijk dat de stagiairs ook van elkaar kunnen leren door ze regelmatig samen te laten komen om ervaringen te delen. Jurinaika: “We proberen onze stagiairs mee te nemen als groep, want ze starten allemaal tegelijk als stagiair. Zo organiseren we gedurende hun stageperiode diverse gezamenlijke activiteiten zoals een stagiair onboarding lunch, diverse borrels, etc. zodat de samenhang in de groep blijft en ze tips en trics met elkaar kunnen delen. Er wordt tevens zoveel mogelijk geprobeerd om geen onderscheid te maken tussen collega’s en stagiairs. “We doen achteraf ook een survey onder de stagiairs om te weten te komen hoe ze hun stage hebben ervaren. Dat vinden we heel belangrijk.” Romara voegt hieraan toe: “Ik ben hier ook stage gaan lopen met de hoop om hierna bij BESTSELLER te kunnen werken. Dat zou leuk zijn, want je kent het bedrijf dan al. Je wordt hier niet behandeld als stagiair, dus ik denk dat ik hierna prima als werknemer zou kunnen doorgroeien.”

De bedrijfscultuur

BESTSELLER is een familiebedrijf, wat tientallen jaren geleden is opgericht in Denemarken. Die familiecultuur hangt nog steeds in het bedrijf, ook al is het uitgegroeid tot een grote internationale organisatie. Jurinaika: “De huidige CEO is de zoon van de oprichters van BESTSELLER en de lijnen zijn kort. Het is echt een familiebedrijf en dat sijpelt ook door in de bedrijfscultuur. Het is hard werken, maar je krijgt ook voldoende vrijheid om zelf je functie in te richten. Als je een goed idee hebt mag je dit ook gewoon gaan uitvoeren. Dat hoeft niet via zes andere groepen binnen het bedrijf goedgekeurd te worden. We zijn allen met elkaar verbonden door onze sterke bedrijfscultuur en dat geldt ook voor stagiairs.” Romara heeft hiervoor bij een scale-up IT-bedrijf stagegelopen, waar weinig ruimte was voor haar ideeën. Ze moest praktisch werk doen en meedraaien in het bedrijf, maar kreeg weinig ruimte voor eigen inbreng. Bij BESTSELLER heeft ze het tegenovergestelde ervaren, ook al is het een heel groot bedrijf. Het voelt voor haar niet als een corporate, omdat ze iedereen bij naam kent en veel verantwoordelijkheid krijgt.

De opdracht van de stage

Romara heeft een beroepsproduct ontwikkeld ter verbetering van de onboarding van de stagiairs. Met behulp van ‘Design Thinking’, een concept waar zij tijdens haar studie over heeft geleerd, heeft zij meerdere ideeën uitgewerkt. “Dat is een onderwerp wat ik sowieso al erg interessant vond, maar de begeleiders hier wilden dat ook graag verbeteren. Het leuke aan mijn studie is dat je niet alleen een scriptie schrijft en onderzoek doet, maar ook daadwerkelijk het product mag gaan uitwerken. Zo kun je iets maken wat ook echt gebruikt gaat worden.” Jurinaika: “In het begin was het meer een meewerkstage, maar dat was vanuit de opleiding niet helemaal de bedoeling. Naderhand ondervonden we dat juist onze samenwerking ervoor zorgde dat we het product goed konden uitwerken.” De stagebegeleider van Romara bood ruimte voor een gesprek om haar beter te kunnen begeleiden. Zo kreeg zij niet het gevoel dat ze er alleen voor stond en is de samenwerking naar een hoger niveau getild.

Hard werken en het tonen van loyaliteit en inzet wordt bij BESTSELLER beloond. Jurinaika: “Hoe meer jij laat zien wat je kunt en hoe meer passie je erin stopt, des te meer krijg je ook terug. Door verantwoordelijkheid te nemen krijg je de vrijheid om toffe taken op te pakken en hiermee zowel de business als jouw persoonlijke skills te kunnen laten groeien. BESTSELLER biedt een enorme basis en tools om goed te starten op de arbeidsmarkt. Hoe fijn is het om dát uit je stage te halen?’’

Stagelopen bij BESTSELLER

Wil jij net als Romara stagelopen bij BESTSELLER? Bekijk dan de stagevacatures op HBO-Stagemarkt. HBO-Stagemarkt is dé website die studenten en erkende stagebedrijven met elkaar verbindt. In het ELBHO-Bedrijvenregister zie je voor welke opleidingen BESTSELLER is erkend door Stichting ELBHO.

Romara Knoppert die stageloopt bij BESTSELLER bedrijfsbegeleider Jurinaika Elmer -Stichting ELBHO

Categorieën: Blog

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies" om u de meest optimale surfervaring te bieden. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten